Cuma, Ağustos 12, 2005

Gülümseyen tasarımlar

Stefano Giovannoni’nin imzasını taşıyan saklama kabı.


Gündelik hayatımızda karşılaştığımız yüzleri tasarıma çeviren tasarımcılar, stiller, eğilimler ve kuralları önemsemeyerek dekorasyona espri katıyor.


İnsanı gülümseten, neşelendiren hatta ev dekorasyonuna biraz espri katan tasarımlar, hayatımızın vazgeçilmezi oldu. Tasarıma mizah katan tasarımcılar ürün ile kullanıcı arasında psikolojik bir bağ kurmak istiyor. Kullanıcının hayal gücüne odaklanan bu objeler, tasarımcının basit detaylarıyla yaşayan bir ürün oluyor. Örneğin kollarının kullarak işlev kazanan, küçük bir kız çocuğu formundaki tirbüşon, gazete okuyan adam formundaki lamba gibi...

Mimarlar, evini dekore edenlere “Yaşadığınız mekâna karekterinizi yansıtın” diye öğüt verir. Eğer çocuk ruhlu ya da eğlenceli bir karakteriniz varsa ne yapacaksınız? Çözümü kolay, tasarıma mizah katan Alessi, Koziol, Black&Blum gibi firmalar bu soruya çoktan bazı cevap ürettiler bile... Alessandro Mendini, Stefano Giovannoni, Martin Blum gibi tasarımcıların imzasını taşıyan bu ürünler, mekâna neşe kattığı gibi tasarımcının da zekâsını ve mizahi yönünü ortaya koyuyor. Türkiye’ye baktığınızda belki yurtdışındaki kadar çok isim sayamayız fakat Reha Erdoğan, İnci Mutlu gibi tasarımcılar, bu alanda ün kazanmış Avrupalı tasarımcılar arasında başarılarını ortaya koyuyorlar.

1990’larda satışı çok az olan, 2000’li yıllarda önemsenen ve dekorasyon piyasası içinde ciddi bir pazar oluşturan bu tasarımlar, aslında kullanıcının psikolojik beklentilerine cevap veriyor. Gündelik hayatımızda karşılaştığımız yüzleri ürüne çeviren tasarımcılar, dekorasyonu belli kalıplardan çıkarıp, ona eğlence katıyor. Ünlü tasarımcıların imzasını taşıyan tasarımlar, elbise askısından tuvalet fırçasına, mama kabından CD’liğe kadar geniş bir yelpazede sunuluyor.

Black&Blum bu esprili askısı bir karı kocanın yaşantısını irdeliyor.
Vidanın çizgisinin yeri değiştikçe suratlarının ifadesi değişiyor.


Bu eğlenceli oyuncaklar, aslında “fanatik” diyebileceğimiz kitleye sahip. Türkiye’de Koziol, Budun Design, Karınca, Inside ve Decorum gibi çeşitli mağazalarda sevimli formları gibi uygun fiyatları ile dikkat çeken bu tasarımlar, evinizin dekorasyonuna basit ama etkili bir görümüm kazandırır. Örneğin çok sıkıldığınız banyonuzu günümüz şartlarında yenilemek, 4-10 milyar arasında bir paraya mal olur. Bu fiyatı ödemeden, daha ucuza ufak tefek değişikliklerle yani esprili tasarımlarla hareketlendireceğiniz banyoyu, renkli fayans süsleri ve sevimli aksesuarlarla yenileyebilirsiniz. Aynı çözümü mutfağa, yatak odasına yani evinize, ofisinize her yere uygulayabilirsiniz. Fakat bu tarz bir dekorasyona yöneliyorsanız, seçtiğiniz ürünlerin abartılı olmamasına dikkat edin. Evin içine doğru bir şekilde dağıtılmış ürün, kendini gösterdiği gibi mekânın tarzını yansıtır. Sizin için sevimliliğini iki yıl sonra da devam ettiren, yenilenen mekân renklerine ve stiline uyum sağlayan objeler seçmeyi unutmayın.

Hiç yorum yok: